باهاوس یک زیبایی شناسی طراحی منطقی و کاربردی بود که شکلی به دنبال کارکرد به خود گرفت، رویکردی که امروزه هنوز هم طنین انداز است کمتر است. طراحی باهاوس با تمرکز بر محو کردن خطوط بین رشتهها و استفاده از تکنیکهای هنر و صنایع دستی در دنیای صنعتی و تولید انبوه، شامل مبلمان، اشیاء خانگی، تایپوگرافی، هنر گرافیک و ساختمانها بود.
تاریخچه دکوراسیون به سبک باهاوس
باهاوس که شش ماه پس از پایان جنگ، در سال 1919 تأسیس شد، به دنبال ایجاد شکل جدیدی از طراحی و معماری برای کمک به بازسازی جامعه پس از جنگ جهانی اول بود. گروپیوس در مانیفست تأسیس مکتب باهاوس نوشت که «هدف نهایی باهاوس، اگر دور باشد، اثر هنری یکپارچه است.» او مشتاق مفهوم آلمانی Gesamtkunstwerk یا «اثر هنری کل» بود که بسیاری از هنرها را ترکیب میکند و به یک هنر تبدیل می شود.
Staatliches Bauhaus که بیشتر با نام Bauhaus شناخته می شود، یک جنبش هنری، طراحی و معماری تأثیرگذار است که در دهه 1920 تا 1930 در آلمان آغاز شد. باهاوس یک اصطلاح آلمانی برای ساختن خانه است.
سبک باهاوس همراه با یک مدرسه عملیاتی که توسط والتر گروپیوس در وایمار، آلمان تأسیس شد، شکل گرفت که دانشآموزان و معلمان را تشویق میکرد تا هنرها و صنایع دستی خود را در استودیوهای طراحی، کارگاهها و مدارس دنبال کنند. سعی در ترکیب اصول تولید انبوه، بینش هنری فردی، زیبایی شناسی و عملکرد روزمره داشت. این مدرسه در سال 1925 مکان خود را به دسائو و سپس در سال 1932 به برلین نقل مکان کرد قبل از اینکه برای همیشه تعطیل شود.
جنبش آلمانی باهاوس به دلیل رویکرد نوآورانهاش در طراحی، که شامل طراحی هندسی و انتزاعی بود که احساسات و احساسات کمی نسبت به هنرها را بدون اشارههای تاریخی در بر میگرفت، مشهور بود. بعدها به جنبشی تأثیرگذار تبدیل شد که از طریق زیبایی شناسی خود به معماران، هنرمندان و دیگر طراحان الهام بخشید.
این مدرسه در سال 1933 توسط نازیها و تحت مدیریت نهایی آن، معمار و طراح مشهور میس ون در روهه تعطیل شد. اما حمله نازی ها روح باهاوس را شکست نداد. گروپیوس و دیگر طراحان برجسته باهاوس آلمان را ترک کردند و ایدههای باهاوس را از اروپای غربی به ایالات متحده و کانادا به اسرائیل گسترش دادند و آن را به یک جنبش بینالمللی تبدیل کردند و میراث خود را بهعنوان تأثیرگذارترین مدرسه هنر و طراحی در تاریخ جهان تثبیت کردند.
زمانی که گروپیوس، ون در روهه و دیگر اعضای برجسته این سبک در دهه 1930 به ایالات متحده مهاجرت کردند و بر توسعه مدرنیسم در دهه های 1950 و 60 تأثیر گذاشتند، باهاوس به سبک بین المللی تبدیل شد.
هنگامی که نازی ها باهاوس را خاموش کردند، به یک کارخانه تلفن خالی در برلین نقل مکان کرد و بعداً به یک موسسه خصوصی تبدیل شد. با این حال، نازی ها به مداخله خود در مدرسه ادامه دادند در حالی که دانشکده همچنان از کار و عمل به دستورات نازی ها خودداری می کرد. آنها موافقت کردند که مدرسه برای همیشه در سال 1933 تعطیل شود. هنرمندان و اعضای هیئت علمی باقی مانده به ایالات متحده پرواز کردند و از طریق سبک هنری قرن بیستم خود به تأثیرگذاری خود ادامه دادند.
در حالی که خود جنبش باهاوس تنها 14 سال به طول انجامید، معماری و طراحی این سبک تأثیر پایداری بر نسلهای طراحان داشته است. یکی از نمونه های قابل توجه استیو جابز است که اغلب تاثیر سادگی Bauhaus را بر ظاهر محصولات اپل می داند.
جنبش آلمانی باهاوس به دلیل رویکرد نوآورانهاش در طراحی، که شامل طراحی هندسی و انتزاعی بود که احساسات و احساسات کمی نسبت به هنرها را بدون اشارههای تاریخی در بر میگرفت، مشهور بود. بعدها به جنبشی تأثیرگذار تبدیل شد که از طریق زیبایی شناسی خود به معماران، هنرمندان و دیگر طراحان الهام بخشید.
برجسته ترین طراحان جنبش باهاوس عبارتند از:
- پل کلی (1920)
- واسیلی کاندینسکی (1922)
- لازلو موهولی-ناگی (1923)
- اسکار شلمر (1920)
- جوزف آلبرز (1923)
- لودویگ میس ون در روه (1928)
ویژگی های کلیدی دکوراسیون به سبک باهاوس
- طراحی به این سبک منطقی، ساده و کاربردی است
- اصول کلیدی طراحی باهاوس شامل فرم به دنبال عملکرد و کمتر است.
- ویژگی این سبک فقدان تزئینات و تمرکز بر خطوط تمیز است که فرم ها را به عناصر اصلی خود کاهش می دهد
- طراحی، هنر و معماری این سبک اغلب دارای اشکال هندسی ساده مانند دایره، مربع و مثلث است.
- استفاده کمی از پاپ های پررنگ رنگ های اصلی (قرمز، زرد و آبی)
- یکی از اصول اساسی طراحی باهاوس مفهوم “حقیقت به مواد” است که در آن مواد در طبیعی ترین و بدون تغییر در خود استفاده می شوند.
- در طرحهای باهاوس از موادی مانند شیشه، فولاد، سلفون و تخته سه لا در اوایل قرن بیستم استفاده شد.
- طرحها و مواد ساده به طرحهای این سبک اجازه میدهد تا به راحتی تولید انبوه شوند و برای تعداد زیادی از مردم در دسترس باشند.
عناصر طراحی سبک باهاوس
سبک باهاوس با سادگی، عملکرد و خطوط تمیز مشخص شده است. هنگام تزئین خانه خود به این سبک، باید این اصول طراحی را در نظر داشته باشید.
به طور کلی، سبک باهاوس با رویکردی مینیمال مشخص می شود. این به این معنی است که باید از بهم ریختگی و تزئیناتی که کاملاً ضروری نیستند اجتناب کنید. مبلمان و لوازم جانبی خود را به حداقل برسانید و قطعاتی را انتخاب کنید که کاربردی و همچنین شیک باشند.
یکی دیگر از عناصر مهم طراحی این سبک، عملکرد است. این بدان معناست که مبلمان و دکوراسیون شما باید با هدفی انتخاب شود. به عنوان مثال، یک میز قهوه باید اندازه مناسب اتاق نشیمن شما باشد و به راحتی تمیز شود.
فرم های هندسی
یکی از قابل تشخیص ترین عناصر طراحی باهاوس، تمرکز آن بر فرم های هندسی است. این را می توان در معماری مدرسه اصلی باهاوس و همچنین در مبلمان و دکوری که در آنجا ایجاد شد مشاهده کرد.
هنگامی که فرم های هندسی را در خانه ی خود به این سبک قرار می دهید، می توانید این کار را به چند روش مختلف انجام دهید. یکی از گزینه ها استفاده از الگوهای هندسی در پارچه و کاغذ دیواری است. همچنین می توانید مبلمان و لوازم جانبی را با خطوط تمیز و هندسی انتخاب کنید.
راه دیگری برای افزودن فرم های هندسی به خانه خود استفاده از هنر است. به دنبال نقاشی ها، مجسمه ها و دیگر قطعاتی باشید که اشکال هندسی دارند.
پالت رنگ مینیمالیستی
یکی دیگر از ویژگی های طراحی باهاوس استفاده از یک پالت رنگی مینیمال است. این معمولا شامل رنگ های خنثی مانند سیاه، سفید و خاکستری می شود. با این حال، می توانید از رنگ های ملایم دیگری مانند آبی، سبز و قهوه ای نیز استفاده کنید.
هنگام انتخاب یک پالت رنگ برای خانه به سبک باهاوس، به خاطر داشته باشید که کم رنگ ترین رنگ، بیشتر است. به چند رنگ اصلی بچسبید و از لهجههای رنگهای اصلی روشنتر استفاده کنید.
خطوط تمیز
در نهایت، طراحی این سبک برای خطوط تمیز خود شناخته شده است. این بدان معناست که مبلمان و دکوراسیون شما باید ظاهری ساده و شیک داشته باشد. از الگوهای شلوغ و طرح های پیچیده اجتناب کنید. به اشکال اصلی و رنگ های خاموش بچسبید.
هنگام تزئین خانه خود به سبک باهاوس، این اصول طراحی را در نظر داشته باشید. مبلمان و دکور ساده، کاربردی و شیک را انتخاب کنید. این به شما کمک می کند فضایی شیک و جذاب ایجاد کنید که مطابق با سنت باهاوس باشد!
فرم تابع عملکرد است
مفهوم “فرم از عملکرد پیروی می کند” با طراحی داخلی و سبک معماری طراحی صنعتی اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 مرتبط است.
اکثر مردم اصطلاح “فرم از عملکرد پیروی می کند” را درک نمی کنند. این اصطلاح ایده ای بود توسط معمار مشهور لوئیس اچ. سالیوان در مقاله ای در سال 1896 با عنوان “ساختمان اداری بلند که از نظر هنری در نظر گرفته شده است”. این بدان معناست که طراحی بیرونی ساختمان باید از عملکردهای داخلی آن پیروی کرده و منعکس شود. اگر در اواسط قرن بیستم بود، معماران مدرنیست اصطلاح مرتبط با این معنا را «کارکردگرایی» مینامیدند.
این ایده اساسی بود زیرا تأکید می کند که طراحی در ساخت یک خانه یا یک اتاق باید با هدف یا عملکردی که در خدمت آن است، همسو باشد. این اصل در درجه اول یک ماهیت کاربردی از طراحی را بر روی ایده عناصر زیبایی شناختی یا آراسته ارائه می دهد. فرم از طرح های ویترین عملکردی پیروی می کند که از مواد صنعتی مانند فلزات، وینیل، شیشه و تخته سه لا استفاده می کند.
این ایده بیشتر توسط فرانک لوید رایت شاگرد سالیوان که بعداً به خاطر سازه های اسکلت فلزی خود شناخته شد، ترویج شد. او قاطعانه بر این باور است که فرم و عملکرد باید «در یک اتحادیه معنوی ملحق شوند».
به همین دلیل، معماران برجسته امروزی مانند رنزو پیانو و زاها حدید به دلیل مخالفت با اصل عملکرد و عملی بودن مورد انتقاد قرار گرفتند. هر دو معمار به دلیل سبک پست مدرن و ساختمان های دوردست با فناوری پیشرفته در مکان های عجیب و غریب مختلف در سراسر جهان شناخته شده اند.
مبلمان باهاوس
اولین چیزی که برای خانه باهاوس خود به آن نیاز دارید، البته مبلمان افسانه ای باهاوس است. در اینجا قطعات کلیدی مبلمان سبک باهاوس طراحی شده در دهه 1920 را مشاهده می کنید. بسیاری از آنها امروز محبوب هستند!
صندلی واسیلی
نمادین ترین مبلمان باهاوس صندلی واسیلی است که توسط مارسل برویر در سال 1925 طراحی شد. برویر از قاب یک دوچرخه الهام گرفت تا این قطعه مبلمان معروف را ایجاد کند که در اصل از فولاد لوله ای ساخته شده بود. این قطعه ساده و در عین حال شیک برای هر خانه ای به سبک باهاوس مناسب است.
صندلی بارسلونا
لودویگ میس ون در روه و لیلی رایش صندلی بارسلونا را در دوره باهاوس در سال 1929 طراحی کردند. این قطعه جاودانه از چرم و فولاد کروم ساخته شده است و طراحی ساده و در عین حال زیبا آن را به یک مکمل عالی برای هر خانه باهاوس تبدیل کرده است.
صندلی سسکا
در سال 1928، مارسل بروئر و مارت استام صندلی سسکا را طراحی کردند که یکی از نمادین ترین مبلمان این سبک دکوراسیون است. این صندلی از فولاد لولهای با روکش کروم و عصا ساخته شده است و طراحی ساده و در عین حال شیک آن، آن را به یک مکمل عالی برای هر خانه الهام گرفته از باهاوس تبدیل کرده است.