چگونه و چرا پنتون “Viva Magenta” را به عنوان رنگ سال 2023 انتخاب کرد

اکنون در بیست و سومین سال انتخاب رنگ سالانه، مؤسسه پنتون، هجوم چالش‌هایی را که مردم در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده‌اند، مانند همه‌گیری کووید-19، و چگونگی شکل‌دهی دیدگاه، ارزش‌ها و نگرش‌ها در یافتن رنگ مورد بررسی قرار داده است. رنگ سال 2023 سرخابی است. این را مؤسسه رنگ پنتون، موسسه مشاوره معتبری که بیش از دو دهه است هر سال یک رنگ را به عنوان “رنگ سال” نامگذاری می کند، می گوید.

آخرین انتخاب آن چیزی نیست جز Viva Magenta 18-750، که آن را به عنوان “سایه ای که ریشه در طبیعت ریشه دارد از خانواده قرمز و بیانگر سیگنال جدیدی از قدرت” توصیف می کند.

کلمات دیگری که این شرکت برای مشخص کردن رنگ – و در نتیجه، لحظه فرهنگی فعلی – استفاده می‌کند شامل قدرتمند، توانمند، برق‌زا، بدون مرز، جسور و فراگیر است.

می‌گوید: «ویوا سرخابی شجاع و نترس و رنگی تپنده‌ای است که شور و نشاط آن جشنی شاد و خوش‌بینانه را ترویج می‌کند و روایتی جدید می‌نویسد».

رنگ سال 2023 شرکت پنتون Viva Magenta و ترند رنگ سال 1402
رنگ سال 2023 شرکت پنتون Viva Magenta و ترند رنگ سال 1402 مبلیران

یک سایه غیر متعارف برای زمان غیر متعارف:

یک چشم انداز جدید رنگ سال 2023: PANTONE 18-1750 Viva Magenta

با ارتعاش با قدرت و نشاط، سایه‌ای که ریشه در طبیعت دارد که از خانواده قرمز سرچشمه می‌گیرد و سیگنال جدیدی از قدرت را نشان می‌دهد.

برخی از شکاکان اشاره می کنند که سرخابی از نظر فنی وجود ندارد، زیرا هیچ طول موجی از نور مطابق با آن رنگ وجود ندارد. اما پنتون – که به معنای واقعی کلمه کتاب تطبیق رنگ را در دهه 1960 نوشت – آن را به عنوان “تن قرمز متمایل به زرشکی که تعادلی بین گرم و سرد ارائه می دهد” تعریف می کند.

به گفته مقامات رنگ، سرخابی از بسیاری جهات یک ترکیب ترکیبی است، زیرا از جنبه های فیزیکی و مجازی، ارگانیک و نوآورانه استفاده می کند.

می‌گوید: «قرمز کارمینی که جسورانه بر آن غالب نمی‌شود، اما نه تهاجمی، قاطعانه است، اما در عوض از رویکرد «مشت در دستکش مخملی» استفاده می‌کند. PANTONE 18-1750 Viva Magenta با پویایی، رنگ قرمز متحول کننده ای است که قادر به طراحی برای ایجاد آینده مثبت تر است.

رنگ سال 2023 شرکت پنتون Viva Magenta و ترند رنگ سال 1402
رنگ سال 2023 شرکت پنتون Viva Magenta و ترند رنگ سال 1402 مبلیران

“یک سایه غیر متعارف برای یک زمان غیر متعارف”

مؤسسه رنگ پنتون دو دهه پس از شرکت رنگ‌سازی تأسیس شد و از سال 2000، رنگ‌های سال را انتخاب و به عنوان قهرمان سال معرفی کرده است.

به گفته لوری پرسمن، معاون مؤسسه، هدف این برنامه برجسته کردن رابطه بین رنگ و فرهنگ است و رنگ‌های سال به این دلیل انتخاب می‌شوند که فرهنگ جهانی را در یک لحظه خاص از زمان منعکس می‌کنند.

فرآیند انتخاب آن شامل بررسی همه چیز از صنایع تفریحی و مسافرتی گرفته تا فناوری‌ها، رویدادهای فرهنگی و شرایط اجتماعی-اقتصادی، تحلیل و پیش‌بینی روندها می‌شود.

پنتون یک سایه کاملاً جدید برای رنگ سال 2022 اختراع کرد: بسیار پری، بنفش روشن که نشان دهنده شجاعت و خلاقیت است. در ابتدا، قبلاً دو رنگ – زرد روشن و خاکستری یکدست – را برای تجسم حالات دوگانه سال 2021 انتخاب کرد.

امسال، کارشناسان “قدردانی و آگاهی فزاینده‌ای از طبیعت” مشاهده کردند: مردم گیاهان و گل‌های بیشتری را به خانه‌های خود می‌آورند، پس از وقفه ناشی از بیماری همه‌گیر، از تفریحات در فضای باز و سفر لذت تازه‌ای می‌یابند و به دنبال پرورش، “مواد حیات بخش” هستند. “در نتیجه بحران بهداشت عمومی.

آنها می گویند سرخابی تا حدودی به دلیل منشأ ارگانیک آن مناسب است، که آن را به سوسک کوشینال، منبع رنگ کارمین قرمز ردیابی می کند.

رنگ سال 2023 شرکت پنتون Viva Magenta و ترند رنگ سال 1402
رنگ سال 2023 شرکت پنتون Viva Magenta و ترند رنگ سال 1402 مبلیران

یک مؤلفه روانی و عاطفی نیز وجود دارد. پنتون می گوید سرخابی جسارت و سرگرمی، اعتماد به نفس و انسانیت را متعادل می کند. این موضوع را به این تشبیه می کند که چگونه فضاهای دیجیتال جهانی شدن را تسریع کرده اند و به مردم اجازه می دهند با دیگران ارتباط برقرار کنند و همدلی خود را عمیق تر کنند.

پنتون می گوید: رنگ سال 2023 غنا، گرما و قدرت مواد طبیعی را با افق های غنی و باز دنیای دیجیتال ادغام می کند. “نتیجه سایه ای از قرمز است که افق اصالت ما را گسترش می دهد.”

در حالی که رنگ سال گذشته به تعادل بین طبیعت فناوری نیز اشاره کرد، پنتون می‌گوید آنچه سرخابی را متمایز می‌کند «توانایی آن برای پاسخ به نیاز جمعی ما به قدرت» است.

این گزارش می افزاید: «سه سال در عمق یک بیماری همه گیر، مواجهه با جنگ، اقتصاد ناپایدار، ناآرامی اجتماعی، شکست زنجیره تامین و تغییرات آب و هوایی فزاینده، ما نیاز به بهبود داریم. “و با این حال، ما باید انگیزه ای برای ادامه پیدا کنیم. در اینجا، Viva Magenta ما را در قدرت و لطف می پوشاند و ما را به جهان می فرستد با آن شوری که آرزویش را داشتیم.”

رنگ سال 2023 شرکت پنتون Viva Magenta و ترند رنگ سال 1402
رنگ سال 2023 شرکت پنتون Viva Magenta و ترند رنگ سال 1402 مبلیران

چرا رنگ سال مهم است

همانطور که رجینا بلاسزیک، استاد تاریخ کسب و کار دانشگاه لیدز، به Planet Money’s The Indicator در سال 2020 گفت، پنتون به طور موثر رنگ را به یک شهرت صنعت تبدیل می کند.

رنگ‌های انتخابی سال پنتون بر توسعه محصول و تصمیمات خرید در انواع صنایع از جمله مد، طراحی صنعتی و بسته‌بندی محصول تأثیر می‌گذارد.

Viva Magenta یک “سایه مجلل جهانی” است، و نکاتی را برای نحوه ترکیب رنگ در کمد لباس، خانه و طراحی گرافیکی ارائه می دهد.

به نظر می رسد “Magentaverse” در حال حاضر در دست ما است. Pantone با شرکت هایی از جمله Motorola، Spoonflower و Cariuma برای عرضه تلفن های همراه، کاغذ دیواری، کفش های اسکیت و موارد دیگر در سایه تعیین شده شریک شده است. و فضای هنری ARTECHOUSE یک تجربه سرخابی همه جانبه را ارائه می‌کند که از هنر بازل میامی شروع می‌شود و روز شنبه به روی عموم باز می‌شود.

اما پرسمن می‌گوید هدف این برنامه ترویج یک رنگ نیست، حتی اگر بسیاری از رنگ‌های سال در نتیجه تمایزشان محبوب‌تر می‌شوند. در عوض، هدف آن «کمک به شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان در درک بهتر قدرت رنگ» است.

رنگ در رفتار مصرف کننده قدرت دارد – یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که 85٪ از خریداران تصمیمات خرید خود را بر اساس رنگ یک محصول می گیرند – و همچنین بیان خود و ارتباطات.

پنتون دیدگاه بلندی در مورد آنچه رنگ می تواند نه تنها برای افرادی که تصمیم می گیرند چه بپوشند یا بخرند، بلکه برای کل جامعه تاثیرگذار است..

پرسمن می‌گوید: «این یک زبان بصری است که همه ما می‌فهمیم، زبانی که پیامش جنسیت‌ها، نسل‌ها و جغرافیا را در بر می‌گیرد. “یادگیری بیشتر در مورد معانی منحصر به فرد رنگ های خاص به ما کمک می کند تا جامعه ای گویاتر و مرتبط تر داشته باشیم، جامعه ای که درک جامع تری از همتایان و جوامع خود به افراد ارائه می دهند.”

به این مقاله چه امتیازی میدهید؟
[کل: 2 میانگین: 5]