آنالوگ های طبیعی
آنالوگ های طبیعی تداعی های ارگانیک، غیر زنده و غیر مستقیم طبیعت هستند. برای مثال، اینها میتوانند اشیاء، مواد، رنگها، اشکال و الگوهای موجود در طبیعت باشند که در خانهها و فضاهای عمومی ما به آثار هنری، زیور آلات، مبلمان، دکور یا منسوجات با الگوهای بیومورفیک تبدیل میشوند.
اشکال و الگوهای بیومورفیک
فرمها و الگوهای بیومورفیک اساساً ارجاعات نمادین به آرایشهای کانتور، طرحدار، بافتدار یا عددی هستند که در طبیعت میبینیم. هدف استفاده از عناصر طراحی در محیط ساخته شده است که به کاربران اجازه می دهد با طبیعت ارتباط برقرار کنند.
ما می خواهیم از اشکال و الگوهای بیومورفیک به گونه ای استفاده کنیم که از نظر بصری محیط ترجیحی تری ایجاد کند که عملکرد شناختی را افزایش می دهد و در عین حال به کاهش استرس کمک می کند. فضایی که از فرم ها و الگوهای بیومورفیک به خوبی استفاده می کند، احساس جالب و راحتی خواهد داشت. توجه شما را به خود جلب می کند و احتمالاً باعث می شود که کاملاً متفکر باشید.
علم پیشنهاد کرده است که ترکیب اشکال و الگوهای بیومورفیک در محیط ساخته شده به کاهش سطح استرس کمک می کند. این احتمالاً به این دلیل است که باعث می شود تمرکز خود را تغییر دهیم و بیشتر تمرکز کنیم. ما می دانیم که انسان ها ترجیح بصری برای اشکال ارگانیک و الگوهای طبیعی دارند، اما مورد علمی برای توضیح علت آن هنوز به طور کامل کشف نشده است.
نسبت طلایی در الگوهای بیومورفیک
نسبت طلایی که به عنوان سری فیبوناچی نیز شناخته میشود، به نظر میرسد یکی از ویژگیهای بنیادی کیهان است و برای قرنها دانشمندان، ریاضیدانان، هنرمندان و طراحان را مجذوب خود کرده است.
این الگوی عددی ساده که در آن هر عدد مجموع دو عدد قبل از آن است (0، 1، 1، 2، 3، 5، 8، 13، 21، 34، 55 و غیره) را می توان در طبیعت از میکرو مشاهده کرد. مقیاس به مقیاس کلان. به نظر می رسد گلبرگ های گل، سر دانه ها و مخروط های کاج به شاخه های درخت، صدف های دریایی، طوفان ها و کل کهکشان ها با نسبت طلایی همسو هستند.
نمونه هایی از اشکال و الگوهای بیومورفیک
سنگریزه ها
شما هرگز در طبیعت خطوط سخت و زوایای راست نمی بینید. در طبیعت، همه چیز نرم تر و ارگانیک تر است. سنگ ها و سنگریزه ها گرد و صاف هستند. اکنون شاهد این هستیم که این تأثیر به شدت در روند طراحی داخلی وارد می شود.
حرکت عظیمی به سمت شکلهای ارگانیک و منحنیهای نرم وجود دارد که شبیه آنهایی است که در طبیعت میبینیم. به ویژه مبلمان به شدت تحت تأثیر اشکال ارگانیک قرار می گیرد زیرا در حال حاضر شاهد تعداد زیادی مبلمان منحنی هستیم.
بارناکلز
بارناکل ها سخت پوستان کوچک چسبنده ای هستند که به خرچنگ ها و میگوها مربوط می شوند. آنها روی اجسام محکم و اغلب متحرک مانند سنگ ها، شمع ها و شناورها، بدنه قایق ها و کشتی ها و حتی نهنگ ها زندگی می کنند.
آنها یک سیمان سریع الاستیک ترشح می کنند که یکی از قوی ترین چسب های طبیعی شناخته شده برای بشر است. آنها از موجودات میکروسکوپی موجود در دریا تغذیه می کنند و اکنون در حال الهام بخشیدن به وسایل خانه ما هستند.
بافت و شکل احتمالاً بخش بزرگی از جذابیت زمانی که صحبت از الهام گرفتن از بارناکل ها می شود، باشد. ما شاهد سرامیکهایی مانند کاسهها و گلدانهایی هستیم که سطحی شبیه به گلدانها دارند و همچنین نورهایی شبیه به این موجودات کوچک طبیعی را میبینیم.
پوسته ها
صدفها و نسبت طلایی که به نمایش میگذارند، هزاران سال است که الهامبخش معماری و فضای داخلی ما بودهاند و اکنون شاهد یک روند بصری قوی در طراحی داخلی لوازم خانگی الهامگرفته از صدف هستیم. بسیاری از مواردی که اکنون می بینیم صرفاً ظاهر پوسته ها را به صورت سه بعدی یا دو بعدی بازسازی می کنند.
اما وقتی از اشکال و الگوهای بیومورفیک تا حداکثر اثر استفاده میشود، محصولاتی را میبینیم که برای استفاده از نسبت طلایی و مارپیچی پوستهها طراحی شدهاند. ما اکنون این را در نورپردازی، مبلمان و جزئیات معماری مانند راه پله ها می بینیم.
تپه های شن و ماسه
اخیراً متوجه حرکت بزرگی به سمت الهام گرفتن از تپه های شنی و الگوهای موج دار شده ام که در ماسه ایجاد شده توسط باد یا آب می بینیم. در حال حاضر محصولات داخلی زیادی وجود دارد که از خطوط به عنوان الهام بخش استفاده می کنند.
ما فرشها و فرشینه ها را میبینیم که به دلیل برآمدگیهایی که در تودهها بریده شدهاند، بافت اضافی دارند. ما می بینیم که الهامات بر روی دیوارپوش ها و آثار هنری ظاهر می شود. در سرامیک و حتی مبلمان وجود دارد.
این تابلوی خلق و خوی مورد علاقه من است که من آن را جمع کردم و فکر می کنم که به خوبی نشان دهنده روندی است که ما به سمت گرایش دکور بیابانی می بینیم که در حال حاضر در حال ورود به خانه های ما است.
این روند بر روی رنگهای آرامشبخش مانند سفالهای گرم، سایههای اخرایی تند، و نارنجی سوخته همراه با سایههای قهوهای و قهوهای ملایم تمرکز دارد. این با بافت در پارچه ها و مبلمان و این موج های مواج نرم که در اینجا می بینیم همراه است.
مناظر خزه ای
در سوی دیگر طیف از روند دکور خشک و خشک بیابانی که شاهد آن هستیم، وسایل خانه و دکوراسیون داخلی است که از مناظر خزهای و محیطهای جنگلی سبز الهام میگیرند. مبلمان منحنی که شبیه صخرههای پوشیده از خزه به نظر میرسند، ظاهر میشوند و همچنین فرشهایی که بافت بسیار زیاد و پشمالو دارند و با هدف تکرار و تقلید بسیاری از سایههای سبز که در طبیعت یافت میشوند، ظاهر میشوند.
ما همچنین می بینیم که خزه نقش بزرگی در ایجاد دیوارهای زنده ایفا می کند که می تواند یک راه عالی برای ایجاد ارتباط بصری و مادی با طبیعت و همچنین ارتباط غیر بصری باشد زیرا خزه یک ماده طبیعی فوق العاده قابل لمس است.
تنه چوب
اگر از چوب به عنوان یک ماده طبیعی در فضای داخلی خود استفاده می کنید در حالت فرآوری نشده از آن استفاده نمایید، دلیل این امر این است که وقتی آن را به صورت خام استفاده می کنید، واقعاً می توانیم دانه های چوب و الگوهای حلقه طبیعی را در چوب ببینیم.
اکنون شاهد مبلمانی با ظاهر ارگانیک تر هستیم، مانند میزهایی با لبه زنده یا نشیمن هایی به شکل مواد و ظاهر طبیعی. این حالت به آنها احساس ارگانیک نرم تری می دهد زیرا همانطور که گفتیم هیچ خط مستقیمی در طبیعت وجود ندارد.
دایره های متحدالمرکز حلقه های درختی اخیراً بیشتر در فضای داخلی ما ظاهر شده اند و در زیر می بینیم که این الگو در مبلمان، کفپوش ها و دیوارپوش ها خودنمایی می کند.
خارپشت دریایی
یکی دیگر از جانوران دریایی که الهام بخش دکوراسیون خانه ما است، خارپشت دریایی است. این موجودات کوچک کروی و خاردار در بستر دریا زندگی می کنند و در هر منطقه اعماق ساکن هستند.
باز هم جذابیت آنها احتمالاً در شکل ارگانیک آنها است، اما همچنین بافتی است که می تواند به خانه بیاورد. بنابراین ما شاهد اکسسوری های الهام گرفته از خارپشت دریایی مانند گلدان ها و نقوش ساده در کنار نورپردازی و حتی کشش در هستیم.
برگ ها
وقتی صحبت از الهام بخشیدن به فضای داخلی به میان می آید، برگ ها در واقع جزء اصلی هستند. من فکر نمی کنم که چاپ ها و الگوهای گیاه شناسی هرگز از مد خارج شوند. این یک راه آسان برای آوردن طبیعت به محیط ساخته شده است و مزایای آن غیرقابل انکار است.
چیزی که برگ ها را بسیار خاص می کند، الگوهای فراکتالی است که می توانیم آنها را شناسایی کنیم. فراکتال الگویی از طبیعت است که در مقیاس های مختلف تکرار می شود. وقتی به سرخس ها، درختان، ریشه ها، برگ ها و میسلیوم قارچ نگاه می کنیم، می توانیم نمونه هایی از این را در جنگل پیدا کنیم.
شانه عسل
و نمونه نهایی امروز ما لانه زنبوری است. شش ضلعی ها چند سال پیش وارد صحنه داخلی شدند و همه جا از کاشی های دیوار و کف گرفته تا لوازم داخلی، اثاثیه نرم، سخت افزار، درب ها و هر چیز دیگری وجود داشتند.
آنها به همان اندازه که بودند یک روند قوی نیستند، اما این نمونه دیگری است از اینکه چگونه می توان از طبیعت و الگوهای طبیعی برای الهام بخشیدن به محیط خانه ما استفاده کرد و تمام مزایای سلامت روانی و جسمی و رفاه مرتبط با طراحی بیوفیلیک را برای ما به ارمغان آورد.
مزایای بسیاری وجود دارد که میتوان از گنجاندن اشکال و الگوهای بیومورفیک در یک فضا از کاهش سطح استرس گرفته تا افزایش احساس رفاه و بهبود سطوح بهرهوری، بهرهمند شد.